Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q1
Enseignants
Dechaene Tom; Iania Leonardo; Olieslagers Ruben (supplée Iania Leonardo);
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Préalables
None
Thèmes abordés
This course addresses the issue of consumer social responsibility in achieving more sustainable consumption-production-patterns.
The issues covered will range from ethical critics of consumerism (e.g. the recent scandal of Amazon destroying massive amount of as-new returned items) to the diverse strategies set up to foster sustainable consumption:
The issues covered will range from ethical critics of consumerism (e.g. the recent scandal of Amazon destroying massive amount of as-new returned items) to the diverse strategies set up to foster sustainable consumption:
- buying fair-trade
- buying green
- zero waste
- sharing
- recycling, re-using
- simplicity, sufficiency & de-growth
- local food networks
- slow movement
- consumer activism
- ...
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
Upon completing this course, students will be able to: - Evaluate the impact of corporate and consumer decisions on, society, and the natural environment,Identify and evaluate the different forms of consumption behaviors and their impact on sustainability, - Identify and activate the social and psychological motivators behind pro-sustainable behaviors, - Explore the use of social marketing to plan and implement behavioural changes in consumers towards a more sustainable lifestyle, - Propose solutions to marketing challenges with ethical and sustainability implications relevant for marketing management. |
La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
- Portfolio theory
- CAPM and consumption CAPM
- Bloomberg Market Concepts ®
- Advanced Finance Part 2 - Tutor Tom Dechaene - Introduction to banking :
Aim and contents of this course : to understand a holistic picture of banks and be able to tell a good from a bad bank from the financials (e.g. financial ratios, credit risk, interest rate risk, balance sheet etc.).
Méthodes d'enseignement
In-class lectures. Online forums. In class group work. Self-study at the Bloomberg terminals. Case study
Advanced Finance Part 2 - Tutor Tom Dechaene : Introduction to banking :
Mix of in-class teaching, individual homework, group work and a presentation in the 3rd class.
Advanced Finance Part 2 - Tutor Tom Dechaene : Introduction to banking :
Mix of in-class teaching, individual homework, group work and a presentation in the 3rd class.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
For the exam session of January, we will use a continuous evaluation approach and your grade will be composed of the following parts:
Mix of group work, possible bonusses and a short written exam (multiple choice exam) in January.
Percentage weighting : 50% based on individual contributions during presentations and Q&A in 3rd class, and 50% on multiple choice exam with possibility of bonus on class participation.
- In class assignments
- Bloomberg market concept test
- Written test
- Final exam
Mix of group work, possible bonusses and a short written exam (multiple choice exam) in January.
Percentage weighting : 50% based on individual contributions during presentations and Q&A in 3rd class, and 50% on multiple choice exam with possibility of bonus on class participation.
Autres infos
Advanced Finance Part 2 - Tutor Tom Dechaene : Introduction to banking
Teaching material distributed in class :
Teaching material distributed in class :
- hard copies of the lectures
- hard copy of the balance sheet model
Ressources
en ligne
en ligne
Advanced Finance Part 2 - Tutor Tom Dechaene : Introduction to banking
- deck of slides for the lectures
- for the individual homework : excel spreadsheet of a general bank model
- for the group work : excel spreadsheets for specific bank models
- recording of the lectures
- problem sets
Bibliographie
Class notes and scientific articles. Please check https://sites.google.com/site/ianialeonardo/
Faculté ou entité
en charge
en charge
CLSM