Evaluation of Agricultural Policies

lbrai2213  2019-2020  Louvain-la-Neuve

Evaluation of Agricultural Policies
Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
4 crédits
30.0 h + 8.0 h
Q2
Enseignants
Van den Broeck Goedele;
Langue
d'enseignement
Anglais
Préalables
Micro-economics (e.g., LBIR1242 Principes d'économie), introduction to econometrics (e.g., LECGE1316 or LINGE1221 Econométrie) and Microsoft Excel.

Le(s) prérequis de cette Unité d’enseignement (UE) sont précisés à la fin de cette fiche, en regard des programmes/formations qui proposent cette UE.
Thèmes abordés
Economic models for policy analysis: Demand and supply models, Household models, Market and multi-market models, Trade models, Computable general equilibrium models. Most illustrations are drawn from recent agricultural and trade policy reforms.
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1 With respect to the learning outcomes of the Bio-engineering in agricultural sciences, this course contributes to the following main learning outcomes:
1.3 - 1.4: model selections
2.1 - 2.5: model specifications, techniques and programming
3.4 - 3.6: model design, simulation, interpretation and practices
4.4: model design and specifications
By the end of the course, students are able to:
-       know and understand common applied methods for policy analysis in both partial and general equilibrium settings,
-       design simple econometric and mathematical models to analyse economic policies under various hypothesis and scopes as well as recognise their limitations,
-       bridge their microeconomic theory to policy analysis,
-       be better prepared to assist policy decision makers.
 

La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
1.     Government interventions and their evaluation
2.     Demand analysis
3.     The profit function approach to supply and factor demand
4.     Supply response: expectations formation and partial adjustment
5.     Agricultural household models
6.     Price distortions: indicators and partial equilibrium analysis
7.     Multimarket models: principles and applications
8.     General equilibrium theory
9.     National account data and social accountancy matrix
     10. Design and use of computable general equilibrium models
Méthodes d'enseignement
Teaching in class room and several applications in computer room.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
Written examination, mainly syntheses and exercises.
Short class presentation on a specific modelling exercise.
Autres infos
Course taught in English with most material in English and some in French.
Ressources
en ligne
Moodle
Bibliographie
Slide shows and overheads available on Moodle. Some complementary textbook chapters and journal articles.
Recommended textbook:
Sadoulet Elisabeth and Alain de Janvry.  Quantitative Development Analysis, Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1995.
Faculté ou entité
en charge
AGRO


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Master [120] en sciences agronomiques et industries du vivant

Master [120] : bioingénieur en sciences agronomiques