Globalisation

lppe1305  2019-2020  Louvain-la-Neuve

Globalisation
Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q1

  Cette unité d'enseignement n'est pas dispensée en 2019-2020

Langue
d'enseignement
Anglais
Préalables
Microéconomie LECGE1222, Macroéconomie LECGE 1212.

Le(s) prérequis de cette Unité d’enseignement (UE) sont précisés à la fin de cette fiche, en regard des programmes/formations qui proposent cette UE.
Thèmes abordés


The first part of the class will discuss the essential theoretical tools necessary to understand the phenomenon of globalization. We will explain the key reasons why goods and factors of production flow across borders and establish the empirical relevance of different theories. The second part of the class will apply the tools developed in the first part to discuss the consequences of globalization on different dimensions, such as inequality within and across countries, growth, and development. We will also discuss the measurement of the gains and losses from globalization, as well as key issues in trade and migration policy.
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1 At the end of the class, students should have a solid understanding of the phenomenon of globalization, notably the patterns of multilevel governance, public regulation, international trade, investment and migration, as well as their determinants. Students will acquire the conceptual background to analyse the consequences of globalization on governance (e.g. political), economic growth, inequality, employment or development, and grasp the main debates linked to trade policy and deep trade agreements. In particular, students should gain the methodological background to evaluate different aspects of globalization both qualitatively and quantitatively, and master the necessary toolkit to critically assess the benefits and pitfalls of globalization.
 

La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
The first part of the class will cover a wide array of theoretical concepts such as comparative advantage, increasing returns to scale, basic theories of international macroeconomics, and migration. The second part will apply these concepts to a set of issues as described above.
Méthodes d'enseignement
Lectures, homeworks and tutorials.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
Homeworks and written exams.
Bibliographie
  • Krugman, Melitz, Obstfeld, International Economics: Theory and policy, Pearson.
Faculté ou entité
en charge
ESPO


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Bachelier en sciences philosophique, politique et économique