Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q1
Enseignants
Funhoff Axel; Grégoire Philippe;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
Topic 1
- From business idea to business model
- Attributes of good business models from the perspective of professional investors
- Ways to think about developing good business models
- A brief introduction to business financing, aiming at maximizing a business' long-term value: equity, debt, mezzanine: pros/cons., implications, etc.
- Valuing businesses: which method is right for which sort of business type?
- Brief explanation of the workings of financial reporting (what do key financial metrics mean, where are they reported, and what is the underlying logic of financial reporting)
- Valuation discussion: from mature businesses to start-ups. What is the most appropriate valuation method and how do they reconcile?
- Key focus will be on EV/EBITDA, P/E, DCF
- Introduction to the workings of professional investors, especially Venture Capitalists and Private Equity investors (funds, family offices, business angels, private investors, holding companies, etc.)
- How investors make money in the different phases of investing: Seed, Growth, LBO/MBO, IPO, etc.
- Deal-making in practice: investment process, pre/post-money valuation, dilution, typical clauses in Shareholder Agreements
- Practical examples: how does the valuation of famous Unicorns reconcile with traditional valuation methods?
- Is Uber overvalued?
- Did Facebook overpay for WhatsApp?
- (Cases may be adjusted, according to actual newsflow)
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
Having regard to the LO of the programme X, this activity contributes to the development and acquisition of the following LO:
|
La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
In this course, we discuss various forms of financing available to new ventures, present the structure of financial contracts, as well as provide the student with an introduction to valuation methods. A significant part of the course will deal with venture capital and business angel finance. Real-world case studies on entrepreneurial finance will be discussed during the course. Students are expected to participate actively in discussions. Topics to be discussed include, but are not limited to, the following areas: - Sources of financing for start-ups - Valuation methods for new ventures - Security Design and contracting - Venture capital cycle: investment - monitoring and advising - divestment - Special topics: e.g. corporate venturing, international perspectives of venture capital finance Note that this course is not a course on entrepreneurship but one on entrepreneurial finance. Therefore, the course will not cover topics such as management and organization of entrepreneurial companies nor how to write business plans. Rather it will focus on the financial aspects of entrepreneurial firms.
Méthodes d'enseignement
Le cours est dispensé en auditoire. Des conférenciers sont invités régulièrement et des débats sont organisés à cette occasion.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
The final grade will consist of two parts. A case study and a written exam. The case study is non mandatory, however, students could enhance their final grade (/20) by +2 or +1 point based on the quality of the case study report.
Autres infos
Internationalisation - international content (does the course tackle international issues related to the course content ?) - international case study Corporate features - case study - corporate guest
Faculté ou entité
en charge
en charge
CLSM
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
Master [120] en administration publique
Master [120] en droit
Master [120] en sciences de la motricité, orientation éducation physique
Master [120] en sciences de gestion
Master [120] en communication multilingue
Master [120] : ingénieur de gestion
Master [120] en linguistique
Master [60] en sciences de gestion
Master [120] en sciences de gestion
Master [120] : ingénieur de gestion