Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q1
Enseignants
Daxhelet Jean-Yves; Renard Damien; Van Dievoet Lara;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Contenu
This course focuses on the role and nature of the relationship that organizations develop with members of the media, journalists, bloggers and the public through media relations and community management. It will introduce the students to the interconnected roles of PR and journalism while developing an ethical reflection. What is at stakes ? What is the impact of an increasingly digital context on press relations ? What kind of strategies does it require ? How to measure the effects of press relations and community management ?
The course is divided into two parts : media relations and community management.
1) Media relations : Media landscape. Principles of relations of organizations with the press. Written, oral, digital press relations. Relations with bloggers. The press section on the company's website. The ethics of press relations. The evaluation of the effects of press relations (in coordination with the course LCOMU2350 Evaluation of the communication of organization).
2) Community management : Social media landscape. Notions and principles; Definitions of the function. Strategic dimension of the community manager's activity. Animation and management of exchanges. Netiquette, ethical aspects.
The course is divided into two parts : media relations and community management.
1) Media relations : Media landscape. Principles of relations of organizations with the press. Written, oral, digital press relations. Relations with bloggers. The press section on the company's website. The ethics of press relations. The evaluation of the effects of press relations (in coordination with the course LCOMU2350 Evaluation of the communication of organization).
2) Community management : Social media landscape. Notions and principles; Definitions of the function. Strategic dimension of the community manager's activity. Animation and management of exchanges. Netiquette, ethical aspects.
Méthodes d'enseignement
Active pedagogy methods will be implemented and the students will be encouraged to build a critical reflection about media relations and community management while being involved in an activity based learning process. Students will refine their oral and written skills by writing press releases and by analyzing cases and presenting them.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Examination: first session
Media relations evaluation (50%): 15 % group assignments; 35% individual assignment
Community management evaluation (50%): 15 % group assignments; 35% individual assignments
Examination: second session
Oral
Faculté ou entité
en charge
en charge
COMU