Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
3 crédits
15.0 h
Q1
Enseignants
Walhin Jean-François;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Préalables
Knowledge in English, level of course LANGL1330.
Knowledge of the concepts at the level of the courses:
Le(s) prérequis de cette Unité d’enseignement (UE) sont précisés à la fin de cette fiche, en regard des programmes/formations qui proposent cette UE.
Knowledge of the concepts at the level of the courses:
- Actuariat des assurances dommages (LACTU2010)
- Actuariat de l'assurance-vie (LACTU2030)
- Quantitative Risk Management (LACTU2210)
- Actuariat des assurances de personnes (LACTU2230)
Le(s) prérequis de cette Unité d’enseignement (UE) sont précisés à la fin de cette fiche, en regard des programmes/formations qui proposent cette UE.
Thèmes abordés
The reinsurance market is presented. The different kinds of treaties are described. The pricing of excess loss reinsurance is deeply analysed. The reasons why an insurance company has to be reinsured are explained; finally the point of view of the insurer is adopted in terms of optimality of reinsurance arrangements.
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
Contribution of the course to learning outcomes in the Master in Actuarial Sciences programme. By the end of this activity, students will have made progress in:
|
La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
Content The following topics will be developed: Introduction Why a reinsurance Proportional reinsurance Non proportional reinsurance Pricing of excess of loss treaties Capital allocation Optimal reinsurance Methods In-class activities X0 Lectures X0 Exercices/PT At home activities X0 Exercices to prepare the lecture X0 Paper work
Méthodes d'enseignement
Ex-cathedra course.
Some parts of the course might be covered on a seminar basis where students present theory or exercises in the classroom.
Some parts of the couse might be covered through scientific papers to be read and prepared by the students.
Some parts of the couse might be covered through homeworks.
Some parts of the course might be covered on a seminar basis where students present theory or exercises in the classroom.
Some parts of the couse might be covered through scientific papers to be read and prepared by the students.
Some parts of the couse might be covered through homeworks.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Written exam with no documents.
In case a homework is requested, the marks obtained at the exam might be adapted based on the quality of the homework. Details will be provided during the course.
In case some courses would be organized on a seminar basis, the marks at the exam might be adapted based on the quality of the seminar sessions. Details will be provided during the course.
In case a homework is requested, the marks obtained at the exam might be adapted based on the quality of the homework. Details will be provided during the course.
In case some courses would be organized on a seminar basis, the marks at the exam might be adapted based on the quality of the seminar sessions. Details will be provided during the course.
Bibliographie
Transparencies are mainly based on :
- Walhin J.F. (2012). La Réassurance, 2ème édition. Larcier.
- Bauwens, V., Walhin, J.F. (2008). La Titrisation du Risque d'Assurance. Larcier.
Faculté ou entité
en charge
en charge
LSBA