lfopa2824  2018-2019  Louvain-la-Neuve

5 credits
30.0 h + 15.0 h
Q2
Teacher(s)
de Viron Françoise;
Language
French
Prerequisites

The prerequisite(s) for this Teaching Unit (Unité d’enseignement – UE) for the programmes/courses that offer this Teaching Unit are specified at the end of this sheet.
Bibliography
  • Slides, références bibliographiques recommandées, lectures obligatoires et conseillées: disponible sur la plateforme moodle
  • Barbier, J.-M. (2009). Ingénierie et formation : détermination d’objectifs, élaboration de projets, évaluation d’actions, évaluation de transferts. In J.-M. Barbier, E., Bourgeois, G., Chapelle & J.-C. Ruano Borbalan (Eds.) Encyclopédie de la formation(455 – 489). Paris : Presses Universitaires de France.
  • Barbier, J.M., Bourgeois, E., Chapelle, G. & RUANO Borbalan, J-C. (Eds). (2009). Encyclopédie de la Formation, Paris : Presses Universitaires de France.
  • Billett, S. (2010). The perils of confusing lifelong learning with lifelong education. International Journal of Lifelong Education, 29(4), 401-413.
  • Bremaud, L. & Guillaumin, C. (Eds). (2010). L'archipel de l'ingénierie de la formation. Rennes :Presses Universitaires de Rennes.
  • Coté, L. (2012), Réingénierie de la formation, pour une approche renouvelée de l’analyse des besoins de formation en entreprise. In D. Bouteiller & L. Morin (Eds.), Développer des compétences au travail(pp.649-657), Montréal : HEC.
  • de Viron, F. & Davies, P. (2015), From University Lifelong Learning to Lifelong Learning Universities – developing and implementing effective strategy, inThe Role of Higher Education in Promoting Lifelong Learning, Edited by Jin Yang, Chripa Schneller and Stephen Roche(ed.), UNESCO Institute for Lifelong Learning Publication Series on Lifelong Learning Policies and Strategies: No. 3
  • de Monlibert, C. (2014), Education des adultes et sociologie. Marcel Lesne et l’analyse des besoins en formation. Education Permanente, 199(2), 155-167.
  • Roussel, JF. (2015). Placer l’individu au premier plan de la démarche d’apprentissage afin d’accroitre l’impact de la formation en milieu organisationnel. Savoirs, 37(1), 35-53.
  • Yang, Y. & Schneller, C. (Eds.). (2014), The role of higher education in promoting live long learning. Paris : Unesco Institute for the Lifelong learning.
Teaching materials
  • Slides, références bibliographiques recommandées, lectures obligatoires et conseillées: disponible sur la plateforme moodle
Faculty or entity
EDEF


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Education (shift schedule)