- The beginnings of architecture
- Pharaonic Egypt: petrified eternity
- Hellenic Antiquity: divine perfection of proportion
- The Roman world: a universal and imperial construction
- Paleochristian conversion: the renewal of meaning
- Byzantine synthesis: Hellenism, Roman culture, Orientalism, Christianity
- Isla : abstract expression of the divine
- Romanesque experiments: Christianity made manifest
- Gothic exaltation: structured use of light
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
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The History of Architecture teaching unit is designed to provide a set of references. It will however avoid considering history as merely a reservoir of examples, but attempt to analyse ¿historically¿, i.e. to put these examples in their context to gain better understanding of their complex meaning. Specific learning outcomes: By the end of this course, students are able to
Contribution to the learning outcome reference framework: Build knowledge of architecture
Place the action
Make use of other subjects
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The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
- le syllabus : Histoire de l'Architecture, I : Des origines au Moyen Âge, 3e éd., 2014 (le syllabus contient une bibliographie),
- ainsi que sur un livre : Peter Delius (éd.) : Histoire de l'architecture, trad. de l'all. [Berlin : Peter Delius Verlag, 2008], Gennevilliers (France) : National Geographic France (coll. "Les Nouveaux Essentiels de National Geographic"), 2e éd. m. à j., 2013 (1re éd., 2008).
Mais il ne se limite pas à leurs contenus. Des compléments peuvent être donnés, le cas échéant, durant les séances de cours, tandis que certaines parties du syllabus, plus aisées à comprendre par soi-même, ne seront pas vues pendant les séances de cours, et seront laissées à la diligence des étudiant·e·s. Les exposés ne recouvrent pas exactement le syllabus, mais le complètent. (Le cas échéant, certaines parties du syllabus pourront aussi être supprimées de la matière.)
En outre, pour le Moyen Âge, il est recommandé de se référer au livre suivant :
- Michel Henry-Claude, Laurence Stéfanon & Yannick Zaballos : Principes et éléments de l'architecture religieuse médiévale, guide aide-mémoire, Gavaudun (France) : éd. Fragile (coll. "À livre ouvert"), nouv. éd., 2001 (1re éd., 1997).