4 credits
30.0 h + 15.0 h
Q1
Teacher(s)
Raucent Marie-Christine;
Language
French
Main themes
The topics covered in this teaching unit are designed to enable students to look to the end of their training as an architect and understand the meaning of the studies in which they will become involved.
What is architecture as a subject?
What is architecture as a subject?
- What is an architectural project: final outcomes, process, tools?
- Grasping the meaning of architecture by listening to architects
- Looking at the subject from different viewpoints, both professional and research
- Looking at the issue of university studies, in general, and in particular the issue of architecture studies
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | Make use of other subjects
Adopt a professional attitude
Express an architectural procedure
Build knowledge of architecture
Make committed choices
|
The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Bibliography
Une liste de références bibliographiques « Les incontournables du B1 » est disponible à la BAIU (Bibliothèque de Saint-Gilles) ou sur le lien :
http://www.flipsnack.com/BaiuBruxelles/livret-les-incontrounables.html.
BACHELARD G. (1957). La poétique de l'espace. Paris : PUF (coll. Quadrige), éd.2009
BONARD M. (2006). Environnement construit. Lausanne : LEP Editions Loisirs et Pédagogie
BOUCHIER M. (2008). 10 clefs pour s'ouvrir à l'architecture. Paris : Archibooks, éd. 2012
CHING F.D.K. (1985). Architectural Graphics. New York: Van Nostrand Reinhold, éd.1996
CHING F.D.K. (1975). Architecture: Form, Space, and Order. Hoboken: John Wiley & Sons, éd.2007
DE BOTTON A. (2009). L'architecture du bonheur. Paris : Le livre de poche, collection Références Arts., éd. 2014
De KETELE R., DE ROO-ADRIANS S., DRAIME J., JACQUEMIN A., LEDENT M., WALGRAFFE-VANDEN BROUCKE R. (1996)). Question(s) de méthode. Comment étudier à l'université ? FSC Mixed Sources, éd. 2009
DE VIGAN J. (1994). Le petit dicobat. Manchecourt : Editions Arcature
DONNADIEU B. (2002). L'apprentissage du regard. Leçons d'architecture de Dominique Spinetta. Paris : Editions de la Vilette, col. Savoir-faire pour l'architecture
DURAN J.-P. (2003). La représentation du projet. Approche pratique et critique. Paris : Editions de la Villette, col. Ecole d'architecture de Grenoble
HALL E.T. (1966). La dimension cachée. Trad. Petita A. [The Hidden Dimension. New York: Doubleday & Cie]. Paris : Seuil (coll. Points), éd.1978
HERTZBERGER H. (1991). Lessons for Students in Architecture. Rotterdam : 010 Publishers, éd.1998
LE CORBUSIER (1923). Vers une architecture. Paris : Flammarion (coll. Champs), éd.1995
MEISS P. (von) (1986). De la forme au lieu. Une introduction à l'étude de l'architecture. Lausanne : PPUR, éd.1995
NORBERG-SCHULZ Ch. (1974). La signification dans l'architecture occidentale. Trad. Dominicis A.M. (de) [Significato nell' architettura occidentale. Milano: Electa]. Liège/Bruxelles : Mardaga, éd.1977
PEREC G. (1997). Espèces d'espaces. Paris : Galilée
ZEVI B. (1959). Apprendre à voir l'architecture. Paris : Minuit, éd.1993
ZUMTHOR P. (2006). Penser l'architecture. Trad. Auberson L. [Thinking Architecture]. Bâle : Birkhäuser, éd.2008
http://www.flipsnack.com/BaiuBruxelles/livret-les-incontrounables.html.
BACHELARD G. (1957). La poétique de l'espace. Paris : PUF (coll. Quadrige), éd.2009
BONARD M. (2006). Environnement construit. Lausanne : LEP Editions Loisirs et Pédagogie
BOUCHIER M. (2008). 10 clefs pour s'ouvrir à l'architecture. Paris : Archibooks, éd. 2012
CHING F.D.K. (1985). Architectural Graphics. New York: Van Nostrand Reinhold, éd.1996
CHING F.D.K. (1975). Architecture: Form, Space, and Order. Hoboken: John Wiley & Sons, éd.2007
DE BOTTON A. (2009). L'architecture du bonheur. Paris : Le livre de poche, collection Références Arts., éd. 2014
De KETELE R., DE ROO-ADRIANS S., DRAIME J., JACQUEMIN A., LEDENT M., WALGRAFFE-VANDEN BROUCKE R. (1996)). Question(s) de méthode. Comment étudier à l'université ? FSC Mixed Sources, éd. 2009
DE VIGAN J. (1994). Le petit dicobat. Manchecourt : Editions Arcature
DONNADIEU B. (2002). L'apprentissage du regard. Leçons d'architecture de Dominique Spinetta. Paris : Editions de la Vilette, col. Savoir-faire pour l'architecture
DURAN J.-P. (2003). La représentation du projet. Approche pratique et critique. Paris : Editions de la Villette, col. Ecole d'architecture de Grenoble
HALL E.T. (1966). La dimension cachée. Trad. Petita A. [The Hidden Dimension. New York: Doubleday & Cie]. Paris : Seuil (coll. Points), éd.1978
HERTZBERGER H. (1991). Lessons for Students in Architecture. Rotterdam : 010 Publishers, éd.1998
LE CORBUSIER (1923). Vers une architecture. Paris : Flammarion (coll. Champs), éd.1995
MEISS P. (von) (1986). De la forme au lieu. Une introduction à l'étude de l'architecture. Lausanne : PPUR, éd.1995
NORBERG-SCHULZ Ch. (1974). La signification dans l'architecture occidentale. Trad. Dominicis A.M. (de) [Significato nell' architettura occidentale. Milano: Electa]. Liège/Bruxelles : Mardaga, éd.1977
PEREC G. (1997). Espèces d'espaces. Paris : Galilée
ZEVI B. (1959). Apprendre à voir l'architecture. Paris : Minuit, éd.1993
ZUMTHOR P. (2006). Penser l'architecture. Trad. Auberson L. [Thinking Architecture]. Bâle : Birkhäuser, éd.2008
Faculty or entity
LOCI
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Bachelor in architecture (Bruxelles)