Methods and techniques of research II

lopes2181  2018-2019  Louvain-la-Neuve

Methods and techniques of research II
6 credits
30.0 h + 10.0 h
Q1
Teacher(s)
André Géraldine; Marquet Jacques; Pongo Thomas;
Language
French
Main themes
  • The process of a research project construction :
  • detachment and research position
  • qualitative methodology specificity within the economic and social politics field
  • methodological techniques : semi-structured interview, observation techniques, case studies, (life-)narrative inquiries.
Aims

At the end of this learning unit, the student is able to :

1

At the end of the class, the student will have acquired :

  • a good command of epistemological and methodological foundations in human sciences : scientific detachment, problem statement formulation, theoretical frameworks identification, inductive and deductive approaches, hypothesis status and role, etc.
  • the ability not only to identify major research techniques specificities, strengths and weaknesses but also to evaluate the relevance of their use in a particular research project
  •  a good acommand of basic qualitative techniques (a first approach with quantitative techniques had been exposed in OPES 1350 class).
 

The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Bibliography
Arborio A.-M., Fournier P. (2005), L'enquête et ses méthodes. L'observation directe, Paris : Armand Colin.
Beaud S., Weber Fl. (1997), Guide de l'enquête de terrain, Paris : PUF (Ouvrage concret et bien utile sur l'enquête de terrain en sciences sociales).
Demazière D. et C. Dubar (1997), Analyser les entretiens biographiques. L'exemple des récits d'insertion, Paris : Nathan.
Kaufmann J.-C. (1996), L'entretien compréhensif, Paris : Nathan (Petit ouvrage relativement concret présentant l'entretien qualitatif).
Laplantine F. (1996), La description ethnographique, Paris : Armand Colin.
QuivyR. et  Van CampenhoudtL. (2006), Manuel de recherche en sciences sociales, Paris : Dunod, 3°éd. (Présentation didactique des différentes étapes de la recherche scientifique).
Van Campenhoudt L.,FranssenA. et Cantelli F.(2009) « La méthode d'analyse en groupe », SociologieS [En ligne], Théories et recherches, mis en ligne le 05 novembre 2009, consulté le 10 septembre 2015. URL : http://sociologies.revues.org/2968. (article détaillant le focus group).
Hiernaux J.-P. (2010), « Analyse structurale de contenu et soutiens logiciels : une introduction au projet Anaconda », Recherches qualitatives Hors Série-  numéro 9, pp. 56-82, http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/hors_serie/hors_serie_v9/HS9_Hiernaux.pdf(page consultée le 1er septembre 2016).
Piret et al. (1996), L'analyse structurale: Une méthode d'analyse de contenu pour les sciences humaines, De Boeck Supérieur : Louvain-la-Neuve.
Sauvayre R. (2013), Les méthodes de l'entretien en sciences sociales, Paris : Dunod, coll. « Psycho Sup » (ouvrage utile décrivant les différentes étapes de réalisation d'un entretien).
Schwartz O. (1993), « L'empirisme irréductible. La fin de l'empirisme? (Postface) », ANDERSON N. Le Hobo. Sociologie du sans-abri, Paris : Nathan, 265-308. (article intéressant sur la démarche inductive).
Willis P. (1978), « L'école des ouvriers », Actes de la recherche en sciences sociales, 24, 50-61. (exemple d'ethnographie devenue classique en sociologie).
Faculty or entity
OPES


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Economic and Social Policy (shift schedule)