d'enseignement
Un cours d'introduction à l'organisation industrielle
Sources du pouvoir de marché
Stratégies de prix et segmentation de marché
Qualité de produit et information
Théorie de la politique de concurrence
Recherche et développement, propriété intellectuelle
Réseaux, standards et systèmes
Intermédiation de marché
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
En termes de connaissances, les étudiants seront capables, à la fin de l'activité :
Sur le plan des compétences, les étudiants seront capables, à la fin de l'activité : |
La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
I plan to cover the following topics. The focus can be adjusted based on student interests.
- Product Differentiation (2 weeks)
- Price Discrimination and Targeted Pricing (2 weeks)
- Platforms and Two-Sided Markets (2 weeks)
- Consumer Search (1-2 weeks)
- Behavioral IO aka Psychology and IO (3-4 weeks)
- We will discuss the role of consumer mistakes and more realistic, psychology-based, models of human behavior for market performance and competition. Does competition induce firms to mitigate, or to exploit consumer mistakes? How can regulation help to mitigate exploitation of consumer mistakes? What is the role of big data and targeted pricing when consumers mispredict their own future behavior?
- Switching Costs (if time permits; 1 week)
- Student Presentations (1-2 weeks)
We will mostly focus on papers that use theoretical models, but we will also discuss empirical work.
The goal of the class is to inspire research questions. To encourage students to develop research questions, the student will submit a research proposal in which they develop a research question, motivate why it is interesting and fills a gap in the Literature, discuss the methods they would use to approach this question, and explain expected results.
des acquis des étudiants
en ligne
en charge