Content |
The seminar introduces the main principles and methods of research into teaching French, particularly the analysis of teaching methods and the effect they have on pupils. On this basis, students will discover and compare different examples of research already undertaken and try out for themselves a research measure relating to activities for teaching learners reading writing, speaking, language or literature.
|
Bibliography |
DUFAYS J.-L., « Quelle(s) méthodologie(s) pour les recherches en didactique de la littérature ? Esquisse de typologie et réflexions exploratoires », in Enjeux, 51-52, 2001, pp. 7-29.
DUFAYS J.-L., « De la discipline déclarée à la discipline apprise : un an d'observation de deux enseignantes de français et de leurs élèves en classe de 5e secondaire », in Erick FALARDEAU, Carole FISHER, Claude SIMARD (dir.), La didactique du français. Les voies actuelles de la recherche, Québec, Les Presses de l'Université Laval, 2007, pp. 63-82.
REUTER Y. (dir.), COHEN-AZRIA C., DAUNAY B., DELCAMBRE I. & LAHANIER-REUTER D., Dictionnaire des concepts fondamentaux des didactiques, Bruxelles, De Boeck, 2007.
SCHNEUWLY B. & THÉVENAZ-CHRISTEN (dir.), Analyse des objets enseignés. Le cas du français, Bruxelles, De Boeck, 2006.
|