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Typology and permanence of mythical imagineries [ LGLOR2390 ]


5.0 crédits ECTS  30.0 h   1q 

Ce cours bisannuel est dispensé en 2011-2012, 2013-2014, ...

Teacher(s) Deproost Paul (coordinator) ; Van Wymeersch Brigitte ; Obsomer Claude ; Dekoninck Ralph ; Delmotte Myriam ; Meurant Alain ;
Language French
Place
of the course
Louvain-la-Neuve
Prerequisites

Bachelor of Education in Language Arts or History and Art History

Main themes

Une introduction théorique définira de manière générale les modes de fonctionnement et de lecture des imaginaires mythiques (définition du mythe ; les sources mythographiques et la transmission des mythes; mythologie et théorie du mythe; les narrations, les reprises et les interprétations du mythe; la place du mythe dans les sciences humaines; les continuités diachroniques et synchroniques des imaginaires mythiques). La suite du cours sera plus descriptive : on procédera à l'analyse d'un thème mythique préalablement établi par une équipe d'enseignants (e.g. les mythes d'origine [paradis ou origines des cités], la pratique de l'ordalie, l'affrontement au monstrueux, les mythes d'engloutissement, la figure du héros ou la gémellité, disparitions et retours, etc.), selon une progression qui prendra en compte les éléments suivants : 1. narrations (formes et contenus) du thème mythique; 2. sources et production du thème mythique (création, héritage, emprunts, adaptations de modèles, enracinement local, social, folklorique, inscription dans des pratiques rituelles et religieuses); 3. comparaison du thème avec d'autres référents mythiques ou imaginaires; 4. transpositions non littéraires du mythe (iconographie, musique,'); 5. permanences et reprises du thème (sans négliger les exploitations contemporaines). Au moment de choisir le thème de l'année, l'équipe enseignante prévoiera la façon dont elle impliquera les étudiants dans la construction du cours (lectures, comptes rendus, recherches ponctuelles, etc.).

Aims

This course has two objectives : an epistemological one that aims at analysing the source and the functioning of the myth in collective and individual imaginaries, a descriptive one whose aim is to compare diachronically and synchronically comparable mythical universes from different cultures (Greek-Roman, Celtic, Egyptian, African, Asian, Antiquity) or also to analyse the continuities of a mythical system throughout one particular culture.

Content After a theoretical introduction which defines in general the functioning and reading directions of the myth systems, the course will analyse a theme, chosen by a teachinh staff, following a typological, historical and comparative perspective. In 2005-2006, "Ulysse et la mythologie du voyage".
Other information

 Evaluation: based on the requested participation of the students during the year and on the writing of a paper of about 20 pages to be defended orally in front of the teaching staff. The details and subject will be specified at the beginning of the course; The student's ability to implement the methodological and descriptive approaches discussed at the courses will be assessed.

Cycle et année
d'étude
> Master [120] in Modern Languages and Literatures : General
> Master [60] in Ancient Languages and Literatures: Classics
> Master [120] in French and Romance Languages and Literatures : General
> Master [120] in Ancient Languages and Literatures: Classics
> Master [120] in History
> Master [60] in History
> Master [120] in Ancient Languages and Literatures: Oriental Studies
> Master [120] in Performing Arts
> Master [60] in History of Art and Archaeology: Musicology
> Master [120] in Ancient and Modern Languages and Literatures
> Master [120] in History of Art and Archaeology : General
> Certificat universitaire en langue, littérature et civilisation latines
> Master [120] in History of Art and Archaeology: Musicology
> Certificat universitaire en littérature
> Master [120] in Anthropology
Faculty or entity
in charge
> GLOR


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