Auteur(s) : Bartłomiej BEDNAREK (Univ. of Warsaw, Pologne)
Titre : Making Sense of the Oschophoria
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 92
Date : 2023
Pages : 21-35

Abstract:
Despite the many difficulties resulting from the seemingly contradictory statements made by ancient and Byzantine authors, the Oschophoria can be reconstructed as a vintage festival, which involved a footrace, followed by a so-called parapompe and komos. As I argue, the epheboi who participated in the footrace should not be confused with the two youths who acted as chorus leaders and who were well known for their feminine look. This latter aspect was probably achieved, among other means, by smearing their faces with gypsum, which makes the Oschophoria similar to some early forms of dramatic events that have been reconstructed by Alexandrian scholars.

Résumé :
Malgré les nombreuses difficultés résultant des affirmations apparemment contradic­toires des auteurs anciens et byzantins, les Oschophories peuvent être reconstituées comme une fête des vendanges, qui impliquait une course à pied, suivie de ce qu’on appelait une parapompe et un komos. Je soutiens que les éphèbes qui parti­cipaient à la course à pied ne doivent pas être confondus avec les deux jeunes qui tenaient le rôle de chefs de chœur et qui étaient connus pour leur allure féminine. Ce dernier aspect a probablement été obtenu, entre autres moyens, en enduisant leurs visages de gypse, ce qui rend les Oschophories similaires à certaines formes anciennes de manifestations dramatiques qu’ont reconstituées les érudits alexandrins.

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