Auteur(s) : David WOODS (Univ. College Cork, Irlande)
Titre : Chrysostom, Ammianus, and the Death of the Empress Eusebia
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 87
Date : 2018
Pages : 177-192

Abstract:
A homily by John Chrysostom recording the misfortunes suffered by a succession of emperors, beginning with Constantine I, includes a description of the death of Eusebia, the second wife of Constantius II, as a result of treatment for infertility, where the woman responsible for this treatment is said to have destroyed herself also, by which is presumably meant that she was executed for her apparent role in the empress’ death. It is argued that this description of the death of Eusebia deserves to be taken seriously, and that the prime candidate for identification as the woman held responsible for her death is Assyria, the wife of the magister peditum Barbatio, who was executed alongside him in 359. Ammianus seems to have deliberately concealed this aspect of the execution of Barbatio and Assyria in order to pursue a particular characterization of Barbatio’s death as being the result of the same sort of vicious but baseless rumors that he had himself used against his rivals up to this point.

Résumé :
Une homélie de Jean Chrysostome qui rappelle les malheurs subis par une série d’em­pereurs en commençant par Constantin I comporte une description de la mort d’Eusébie, la seconde épouse de Constance II, comme le résultat d’un traitement pour infertilité, où la femme responsable de ce traitement est dite s’être détruite elle-même, ce qui signifie probablement qu’elle a été exécutée pour son rôle présumé dans la mort de l’impératrice. Il est démontré que cette description de la mort d’Eusébie mérite d’être prise au sérieux et que la première candi­date pour l’identification comme la femme tenue pour responsable de sa mort est Assyria, l’épouse du magister peditum Barbatio, qui a été exécutée en même temps que lui en 359. Ammien semble avoir délibérément effacé cet aspect de l’exécution de Barbatio et Assyria dans le but de rechercher une caractérisation particulière de la mort de Barbatio comme la conséquence de la même sorte de rumeurs vicieuses, mais sans fondement, qu’il avait lui-même utilisées contre ses rivaux jusqu’à ce point.

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