Auteur(s) : Anne LEFTERATOU (Univ. of Heidelberg, Allemagne)
Titre : The Visual Trademark of the Greek Novel. Novelistic Opening Ekphraseis in Chariton and Heliodorus
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 87
Date : 2018
Pages : 77-107
Abstract:
In this analysis I examine the relationship of the Greek novel with the imperial and late antique visual culture. The novel’s ekphrastic opening scenes prompt the reader to recall particular works of art, well embedded in his/her ‘Gallery of the Mind’. In my analysis I compare Chariton’s description of Callirhoe’s Scheintod,which dominates the first volume of the novel, with the archetype of the Sleeping Ariadne, and I suggest an influence of the visual milieu on the novel but also vice versa. In the second part of the paper I study the opening of Heliodorus’ Aethiopica, specifically Chariclea embracing Theagenes, in relation to the archetype of the Magna Mater lugens embracing her acolyte. My aim is to show that, unlike Chariton, Heliodorus follows a more complex syncretic aesthetics typical of Late Antiquity. My conclusions address the programmatic role of ekphrastic openings in the genre and explore the shift in visual taste from imperial to late antique times.
Résumé :
Dans cette analyse, j’examine la relation des romans grecs avec la culture visuelle impériale et tardo-antique. Les scènes d’ekphrasis qui ouvrent le roman poussent le lecteur à se souvenir d’œuvres d’art particulières, bien implantées dans sa « galerie de l’esprit ». Dans mon analyse, je compare la description de Chariton de la Scheintod de Callirhoé qui domine le premier livre du roman avec le type de l’Ariane dormante et je suggère une influence du milieu visuel sur le roman, mais aussi vice versa. Dans la seconde partie de l’article, j’étudie l’ouverture des Éthiopiques d’Héliodore, en particulier Chariclée embrassant Théagène, par rapport au type de la Magna Mater lugens embrassant son acolyte pour montrer que, contrairement à Chariton, Héliodore suit une esthétique syncrétique plus complexe typique de l’Antiquité tardive. Mes conclusions s’attachent au rôle programmatique pour le genre des ekphraseis d’ouverture et explorent le changement dans le goût visuel de l’époque impériale à l’Antiquité tardive.
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