Auteur(s) : Alexander MEERT (Vrije univ. Brussel & Univ. Gent, België)
Titre : The Atheist Writings of Diagoras of Melos. New Approaches to the Authenticity of “Phrygioi Logoi” and “Apopyrgizontes Logoi”
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 87
Date : 2018
Pages : 1-12
Abstract:
The sophist philosopher Diagoras of Melos (c. 470 – c. 400 BC) is often regarded as the quintessential atheist in Classical Antiquity. This reputation is not only based on his alleged divulging of the Eleusinian Mysteries, but also on his atheist writings. Different traditions have preserved two distinctive titles from Diagoras’ literary output, and the aim of this article is to investigate to what degree these preserved titles correspond to the time frame in which the philosopher lived or appear to be the product of later literary tradition.
Résumé :
Le sophiste et philosophe Diagoras de Mélos (c. 470 – c. 400 av. J.-C.) est souvent considéré comme l’athée par excellence dans l’Antiquité classique. Sa réputation n’est pas seulement fondée sur ses prétendues actions de divulgation des mystères d’Éleusis, mais aussi sur ses écrits athées. Des traditions différentes ont conservé deux titres distincts de sa production littéraire. Le but de cet article est de rechercher à quel degré ces titres conservés correspondent au cadre temporel dans lequel Diagoras a vécu ou bien apparaissent comme étant le produit de traditions littéraires plus tardives.
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