Auteur(s) : Lee FRATANTUONO (Ohio Wesleyan Univ., Delaware, USA)
Titre : Actoris Aurunci Spolium: A Virgilian Reading of Juvenal’s Second Satire
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 84
Date : 2015
Pages : 141-150

Abstract:
Juvenal’s second satire is a carefully crafted response to Virgil’s Aeneid, in which the satirist offers the reflection that the final ethnographic identity of Rome that had been decreed by Jupiter to Juno at the end of Virgil’s epic may not, in fact, be the reality that had emerged by Juvenal’s day. The Actoris Aurunci spolium or the “spoils of Auruncan Actor”, which is transferred from Virgil’s Turnus to Juvenal’s Otho becomes a symbol of how the Trojan element in Rome’s mytho-historical past may prove, ultimately, to be more resilient than the Italian element in the definition of the mores of the empire.

Résumé :
La seconde satire de Juvénal est une réponse très soigneusement travaillée à l’Énéide de Virgile dans laquelle le satiriste propose la réflexion selon laquelle la disposition ethnographique de Rome décrétée par Jupiter à Junon à la fin de l’épopée de Virgile ne peut, en fait, être la réalité qui a émergé au temps de Juvénal. L’Actoris Aurunci spolium ou « trophée de l’Auronce Actor », qui est transféré du Turnus de Virgile à l’Othon de Juvénal, devient le symbole de la façon dont l’élément troyen dans le passé mythico-historique de Rome peut prouver, en défi­nitive, être plus résistant que l’élément italique dans la définition des mores de l’Empire.

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