Auteur(s) : Bernadette MORIN (Univ. de Limoges, France)
Titre : Pourquoi des Phéniciennes ?
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 78
Date : 2009
Pages : 25-37

Abstract:
The eponymous chorus of Euripides’ Phoenissae is all the more surprising as it seems incongruous to see a troupe of women arriving from a distant and barbarian land, Phoenicia, in the heart of a besieged Greek city, Thebes. This paper focuses on this strangeness and explores the reasons why Euripides made this choice. The exoticism of the Phoenician women is not a purely aesthetic and scenic option, nor is it only related to the foreign policy of Athens. It plays a dramatic role, as it embodies the kinship of the cities in conflict and makes the idea of tyranny particularly real. Moreover, the play attests once more the debt of Euripides in respect of Aeschylus. The Phoenician women gave their name to Euripides’ play, in the same way as the Danaides Suppliants gave their own to the famous Aeschylus’ tragedy.

Résumé :
Le chœur éponyme des Phéniciennes d’Euripide surprend, tant il semble incongru de voir surgir au sein d’une légende grecque entre toutes, et au cœur d’une cité de l’Hellade continentale assiégée – Thèbes, – une troupe de femmes arrivant d’une lointaine contrée, mari¬time, barbare et orientale : la Phénicie. C’est à explorer cette étrangeté et à en chercher les causes que s’attache cet article. L’exotisme des Phéniciennes n’est pas purement esthétique et scénique, ni seulement lié à l’actualité politique « extérieure » d’Athènes. Il joue un rôle drama¬tique, dans la mesure où il donne corps à la parenté des cités en conflit et concrétise l’idée de la tyrannie. En outre, les Phéniciennes témoignent une fois de plus de la dette contractée par Euripide envers Eschyle. Des femmes venues de Phénicie ont donné leur nom à la tragédie d’Euripide comme les Danaïdes « Suppliantes » ont donné le leur à celle d’Eschyle.