Auteur(s) : Zinon PAPAKONSTANTINOU (Univ. of Washington, Seattle, USA)
Titre : Wine and Wine Drinking in the Homeric World
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 78
Date : 2009
Pages : 1-24

Abstract:
This paper examines practices and perceptions of wine drinking as depicted in the Homeric epics. Wine was copiously consumed by individuals of all social backgrounds and was frequently presented as a nutritive and invigorating substance. The intoxicating and potentially disruptive qualities of extensive wine consumption were also known, yet such awareness did not lead to the demonization of more moderate degrees of drunkenness. Wine was valued as a material commodity and its quality and mode of consumption served as markers of social distinction, especially in the feasts of the social elite. Luxury wines were depicted as potential gifts in contexts of aristocratic xenia. Moreover, an invitation to a drinking party of the Homeric elites was among the highest tokens of social recognition one could receive. The evidence for wine drinking in the Homeric world suggests that early archaic Greece was an “integrated” drinking culture, i.e. a culture where alcohol was an accepted, morally neutral element of social life. Ethnographic comparanda for other “integrated” drinking cultures can be illuminating of Homeric practices and ideas on wine drinking.

Résumé :
Cet article étudie les pratiques de la consommation de vin dans l’épopée homérique, ainsi que les points de vue qui y sont attachés. Le vin était abondamment consommé par des personnes de toute origine sociale et souvent présenté comme une substance nourrissante et revigorante. Les effets toxiques et potentiellement perturbateurs d’une consommation excessive de vin étaient également connus, mais une telle conscience n’a pas conduit à diaboliser des degrés modérés d’ivresse. Le vin était considéré comme une denrée matérielle, dont la qualité et le mode de consommation servaient de marqueurs sociaux, la xenia aristocratique. En outre, une invitation à une « drinking party » dans l’élite homérique faisait partie des plus hauts symboles de reconnaissance sociale que l’on pouvait se voir octroyer. Les témoignages sur la consommation de vin dans le monde homérique suggèrent que la Grèce des débuts de la période archaïque était une culture où l’alcool était accepté, un élément moralement neutre de la vie sociale. Des comparaisons ethnographiques avec d’autres cultures de ce type peuvent apporter un éclairage à la pratique et aux idées homériques sur la consommation de vin.