Auteur(s) : Zinon
PAPAKONSTANTINOU (Univ. of Washington, Seattle, USA)
Titre : Wine and Wine Drinking in the Homeric World
Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 78
Date : 2009
Pages : 1-24
Abstract:
This paper examines practices and perceptions of wine drinking as depicted in
the Homeric epics. Wine was copiously consumed by individuals of all social
backgrounds and was frequently presented as a nutritive and invigorating substance.
The intoxicating and potentially disruptive qualities of extensive wine consumption
were also known, yet such awareness did not lead to the demonization of more
moderate degrees of drunkenness. Wine was valued as a material commodity and
its quality and mode of consumption served as markers of social distinction,
especially in the feasts of the social elite. Luxury wines were depicted as
potential gifts in contexts of aristocratic xenia. Moreover, an invitation to
a drinking party of the Homeric elites was among the highest tokens of social
recognition one could receive. The evidence for wine drinking in the Homeric
world suggests that early archaic Greece was an “integrated” drinking
culture, i.e. a culture where alcohol was an accepted, morally neutral element
of social life. Ethnographic comparanda for other “integrated” drinking
cultures can be illuminating of Homeric practices and ideas on wine drinking.
Résumé :
Cet article étudie les
pratiques de la consommation de vin dans l’épopée homérique,
ainsi que les points de vue qui y sont attachés. Le vin était
abondamment consommé par des personnes de toute origine sociale et souvent
présenté comme une substance nourrissante et revigorante. Les
effets toxiques et potentiellement perturbateurs d’une consommation excessive
de vin étaient également connus, mais une telle conscience n’a
pas conduit à diaboliser des degrés modérés d’ivresse.
Le vin était considéré comme une denrée matérielle,
dont la qualité et le mode de consommation servaient de marqueurs sociaux,
la xenia aristocratique. En outre, une invitation à une « drinking
party » dans l’élite homérique faisait partie des
plus hauts symboles de reconnaissance sociale que l’on pouvait se voir
octroyer. Les témoignages sur la consommation de vin dans le monde homérique
suggèrent que la Grèce des débuts de la période
archaïque était une culture où l’alcool était
accepté, un élément moralement neutre de la vie sociale.
Des comparaisons ethnographiques avec d’autres cultures de ce type peuvent
apporter un éclairage à la pratique et aux idées homériques
sur la consommation de vin.