Auteur(s) : Christine KOSSAIFI
Titre : Érudition et humour dans les Idylles bucoliques de Théocrite

Revue : L’Antiquité Classique
Volume : 77
Date : 2008
Pages : 41-59

Abstract:
Learning and Humor in Theocritus’ Bucolic Idylls

In his bucolic Idylls, Theocritus enjoys playing upon the complicity of his reader but also misleading him, in a humorous way, which links scholarly collusion with intellectual challenge. Sometimes he draws his reader in closer, by looking amusingly upon his characters, mythological shepherds, placed in an anti-heroic situation or lowly herdsmen raised to the rank of epic heroes or even of poets. Sometimes he gibes at the learning of his reader, enjoying the dashing of the reader’s expectations, testing his shrewdness and analytic subtlety, as in the songs of Lycidas and Simichidas, before resuming his former complicity with him, with a knowing and sparkling smile, like that of Lycidas. This playing upon learning and humor provides a source of intellectual pleasure. It is at the root of the bucolic genre itself and it nourishes poetry, whose practice provides ἀσυχία in a cathartic, aesthetic and philosophical way.

Résumé :
Dans ses Idylles bucoliques, Théocrite aime faire sourire son lecteur, mais aussi le tromper, en une relation de connivence et de défis intellectuels caractéristique de son humour. Tantôt, il se rapproche de lui pour porter un regard amusé sur ses personnages, bergers mythologiques placés dans une situation anti-héroïque ou humbles pâtres élevés au rang de héros épique, voire de poète. Tantôt, il se joue de la culture de son lecteur et s’amuse à tromper son attente en mettant sa sagacité et sa finesse analytique à l’épreuve, comme il le fait avec les chants de Lycidas et de Simichidas, avant de se rapprocher à nouveau de lui en un sourire complice et pétillant à l’image de celui de Lycidas. Ce jeu de l’érudition et de l’humour, source de plaisir intellectuel et caractéristique du genre bucolique lui-même, nourrit la poésie, dont la pratique apporte l’ἀσυχία il prend ainsi une dimension cathartique, esthétique et philosophique.