Auteur(s) : Ioanna L. HADJICOSTI (Univ. College of London, Grande-Bretagne)
Titre : Apollo at the Wedding of Thetis and Peleus: Four Problematic Cases
Volume : 75
Date : 2006
Pages : 15-22


Abstract:
The wedding of Peleus and Thetis is one of the most celebrated stories in the tradition. It is always described as a happy occasion where the gods met and blessed the union of one of their kind to an exceptional mortal. In the tradition there are often many positive references to Achilles in the wedding scene, the child that was to be born from that union. However, although this is never explicitly said, Achilles is also the child that was to die at Troy after some years at the hands of Apollo, one of the most prominent guests at the wedding and indeed one that had a special relationship with Thetis. The problem is usually excluded from descriptions of the wedding. There are nevertheless few occasions where a poet alludes to the problem in a more or less direct way. This paper discusses four such cases. These include a hint in the Iliad, a direct accusation in Aeschylus fr. 350, an elaborate accusation in Quintus Book III and finally the absence of Apollo from the wedding scene in Catullus 64.

Résumé :
Les noces de Pélée et de Thétis sont l’une des histoires les plus célébres de la tradition. Elles sont toujours décrites comme une occasion heureuse où les dieux ont béni l’union d’une des leurs et d’un mortel exceptionnel. Cependant, bien que ceci ne soit jamais explicitement dit, Achille, l’enfant né de cette union, devait mourir à Troie après quelques années de la main même d’Apollon, l’un des invités éminents de la noce, qui entretenait une relation particulière avec Thétis. Le problème est généralement passé sous silence dans les descriptions de la noce, mais quatre auteurs y font toutefois allusion. Il s’agit d’une allusion dans l’Iliade (livre XXIV), d’une accusation directe chez Eschyle (fr. 350), d’une accusation subtile chez Quintus de Smyrne (livre III) et, finalement, de l’absence d’Apollon dans la scène de la noce chez Catulle (Carm. 64).